حسینعلی صدآفرین – حسینعلی صدآفرین اهل کجاست؟

حسینعلی صدآفرین

در جریان جنگ جهانی دوم، که پیامدهای آن سرزمین ایران را نیز فراگرفت، حماسه‌ای ماندگار در راه دفاع از میهن و حفظ آزادی آن، در پاسگاه مرزی اطراف اردبیل اتفاق افتاد. در آن پاسگاه، یک سرباز شجاع به نام حسینعلی صدآفرین از خطۀ آذربایجان در نقطۀ صفر مرزی چندین ساعت و به‌تنهایی در برابر متجاوزین روسی ایستادگی کرد و به شهادت رسید.

حسینعلی (متولد ۱۲۹۰ش) در جوانی به کسوت ژاندارمی درآمد و خیلی زود، معاون پاسگاه مرزی کَلوَز شهرستان نمین شد. حسینعلی با دختری سیده از زنجان ازدواج کرد و از او صاحب دو پسر شد. چشم‌های زاغ، موهای پرپشت و سبیل‌های کلفتی داشت که تا انتهای بناگوش کشیده بود و لوطی‌صفت و بامرام بوده است. حسینعلی، قد بلند و هیکل چهارشانه‌ای داشته و در اسب‌سواری و تیراندازی ماهر بوده است.

در سوم شهریور ۱۳۲۰ش، پس از تسلیم دولت ایران، نیروهای متفقین وارد خاک آذربایجان شدند. رئیس پاسگاه با شنیدن این خبر به نیروهایش دستور داد که سلاح‌های خود را بردارند و پادگان را ترک کنند. اما حسینعلی پس از وداع با خانواده، به پاسگاه برگشت و به سراغ اسلحه‌خانه رفت؛ او تمام اسلحه‌ها را در جایگاه‌های مختلف بر روی حصار پاسگاه قرار داد و منتظر حمله دشمن ماند. نیمه‌شب حمله دشمن شروع شد و حسینعلی شروع به تیراندازی کرد. نیروهای دشمن که انتظار مقابله ایرانیان را نداشتند تصور می‌کردند که با تعداد زیادی سرباز، روبرو هستند. توپ‌خانه دشمن، پاسگاه را ویران کرد. به‌خاطر طولانی شدن زمان درگیری‌، فشنگ‌های حسینعلی تمام شده بود و او برای این‌که اسلحه‌اش به‌دست دشمن نیفتد آن را به سنگ کوبید و شکست. او در پایان، به جنگ تن به تن با دشمن پرداخت و به شهادت رسید.

حسینعلی که یک‌تنه تا ساعت هشت صبح در برابر دشمن جنگیده بود و آن‌ها را در اطراف پاسگاه زمین‌گیر کرده بود، خشم و تعجب سربازان روس را برانگیخته بود و به همین دلیل، آنها با قساوت تمام سر او را از تن، جدا کردند. فرمانده نیروهای دشمن پس از ورود به پاسگاه و مشاهده وضعیت، از اسم او پرسید؛ او را «حسینعلی صدآفرین» معرفی کردند. او سربازانش را به‌خاطر این‌که چنین سرباز باغیرت و شجاعی را با آن وضعیت کشته بودند، نکوهش کرد و با تحسین شجاعت این سرباز ایرانی، وی را «هزارآفرین» خطاب کرد.

حسینعلی را در همان پاسگاه به خاک سپردند و امروزه آن پاسگاه را به‌پاس این سرباز شجاع ایرانی، «پاسگاه صدآفرین» نامیده‌اند.

متن کامل مقاله «حسینعلی صدآفرین» همراه با صدها مقاله دیگر در وب‌سایت ویکی‌زندگی ، در دسترس شما است. ویکی‌زندگی، دانشنامه عمومی سبک زندگی است که هدف آن، تولید محتوای فاخر و معتبر در حوزه‌های گوناگون سبک زندگی است: هنر و معماری، آداب و رسوم، خوراک و سفره، اخلاق اجتماعی، محیط زیست، اوقات فراغت، بهداشت و تندرستی، مشاهیر و نام‌آورانی چون مریم میرزاخانی و شهید مصطفی چمران ، دین و معنویت، فرهنگ شهروندی، مناسبات اجتماعی و خانواده.

ويکی‌زندگی به عنوان يک دانشنامه عمومی با محتوای فاخر و ارزنده در حوزه سبک زندگی می‌تواند مرجع مناسبی برای اين وب‌سایت‌های سبک زندگی باشد تا با گزينش و پرورش محتوای ويکی‌زندگی در قالب‌های جذاب و انتخابی خود، در گسترش محتوای فاخر در حوزه سبک زندگی مشارکت کنند.